h1

Pasul lui Albinoni

Aprilie 10, 2008

Adagio în Sol minor de Albinoni, bucată atribuită lui Remo Giazzoto, a fost uzat şi abuzat. A fost background la documentare de televiziune, filme artistice (Gallipoli, 1981), ştiri mortuare, a fost interpretat cu instrumente electronice cu mulţime de efecte, l-am ascultat şi la acordeon şi la chitară electrică şi la orgă electronică în diferite registre…

Chiar şi The Doors au încercat o reinterpretare pentru cortina muzicală din spatele lui Jim Morrison. Nici tupeistul de Yngwie Malmsteen nu s-a abţinut să nu-l aşeze pe griff-ul lui.

Acum să ne întoarcem la dulcele, dar penetrantul sunet al viorii însoţite de orchestră şi orgă.

Sunetele căţărate pe liniuţele de deasupra portativului de cheie sol, îngemănate cu pasul contrabasului, cu sunetul de pedalier al orgii, îngropat după scările de sub portativul în cheia Fa. Coloratura în diferitele registre, arpegiile, schimbările surprinzătoare de acorduri, fac din această bucată, la prima vedere previzibilă, uşor de transcris, una dintre cele mai emoţionante şi complexe fraze muzicale, cu o atmosferă aerat de densă, împovărător de uşoară.

Albinoni este bocit în Sol minor într-o interpretare de excepţie: a lui Herbert von Karajan cu Orchestra Filarmonică din Berlin.

Bocet în strigăt sau nostalgie romantică?

Nu-mi pot imagina lacrimile presărate ale unei fete părăsite de iubit sau vreun fecior deprimat din pricina vreunei timpurii respingeri, nici vreo altă durere domestică, privată, casnică ascultînd aceste sunete.

Catedrala este undeva în spate, invocată prin orgă, corzile sînt ca un cor de jelitoare, contrabaşii, ciupiţi de corzi, păşesc ca flăcăii care poartă sicriul prietenului lor, fiu al văduvei nainite.

Maica Domnului ţinîndu-şi Fiul în braţe sub cruce?

Fiul strigînd: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu pentru ce m-ai părăsit?

Ioan Botezătorul în faţa gîdelui?

Apostolul Petru zdrobindu-şi ţeasta de crucea care i-a ridicat mai întîi picioarele?

Astfel de scene văd dincolo de acest Adagio…

Pauzele îţi taie respiraţia, coroanele sînt apăsătoare, de unde au atîta arcuş? Suflătorii sînt absenţi. Nu-i sunet de judecată prin alămuri, nici legatourile nu sînt rupte de tuburile fagoţilor, clarinetelor sau flautelor. Nici măcar oboiul nu se arată. Corzi, orgă, cu solo de vioară, cu solo de orgă, într-un dialog presărat cu sfîşietoarele acorduri diminuate, în ascendenţă sau în descendenţă, îngropînd şi înviind.

Adagio-ul albinonian are pasul prea larg, este urieşesc în apăsare, cosmic în sugestii.

Ultima frază a viorii aduce a expresie romantică. Totul se sfîrşeşte în youtubul meu ex abrupto… lăsîndu-ţi gîndurile în suspensie… în perplexitate.

Prin gîndurile lui Albinoni a păşit urieşesc Cineva…
aştepţi să calce mai repede, să fie după metronom şi pasul întîrzie….

11 comentarii

  1. descopar ca si baptistii au un Iosif Sava de care pot fi mandrii.Multumesc pentru masa.Jean Staneschi cunostea muzica dar nu o etala la nivelul ei sublim.Pe cand un comentariu cu Louis Armstrong ce a cantat mult in bisericile baptiste.Ascult cu placere „Amicul meu ce in lume C.Tr.121 sau pe CD lui NEW ORLEANS FUNCTION.DOAMNE AJUTA Ps.118.25


  2. este adevarat ca sunteti duminica in Galat ? Multumesc


  3. Descrierea de mai sus este mai imprevizibila, atipica si mai impovaratoare decat previzibilul pas al lui Tomaso.


  4. Eh, să nu exagerăm, Ioan Rusu, să păstrăm proporţiile, eu nu pot pronunţa aşa ca regretatul Iosif Sava… nu că asta ar fi singura diferenţă 🙂 Îmi lipseşte pronunţia lui sacadată de bariton II.

    Da, este adevărat!

    Aha, Ihtys, adică? 🙂


  5. Marius mereu surprinde si încântă. Adagio al lui Albinoni este o minunatie! Nu poti sa nu-l asculti cu plăcere si sa simţi atâta liniste cum te inunda…Am pe calculator vreo 3 versiuni. Chiar si cele mai nereusite sună frumos. E una dintre acele fragmente muzicale pur şi simplu îngereşti. În seara asta am mai auzit la tv un fragment din Edvard Grieg: „Peer Gynt”, care m-a incântat deasemenea.
    Resimt lipsa emisiunilor lui Iosif Sava. Searata muzicala era o incantare. Iar vocea lui inconfundabilă….ea însăşi era liniştitoare. L-am admirat şi pt modul în care, înainte de a muri, a ţinut să moară şi să fie îngropat în tradiţia sa iudaică.
    Am regăsit in biblioteca „Invitaţii Eutherpei” – dialoguri ale lui Iosif Sava cu invitaţii din emisiunile sale.


  6. Hm, Alex, ce mare nevoie este în cultura română de un astfel de comentator!
    Nu de Pruteanu duceam noi lipsă, dar de Sava, da!

    Vocea lui SAva era ca un violoncel care trecea de la legato la staccato, din cînd în cînd cîte o pauză prelungită sau o coroană, aşa pentru intepretare…


  7. Adicalea textul patratosului imi ofera mai multe deschideri decat melodia lui Albinoni.


  8. Ce retineri ai patratosule fata de Putreanu, intreb dintr-o curizotate intrebatoare….


  9. O DESCRIERE MAI COMPLETA SHI ATAT DE PLASTIC RELIEFATA LA ACEASTA CHEF-D’OEUVRE A MUZICII DIN PERIOADA BAROCULUI MUZICAL NU MI-A MAI FOST DAT SA O LECTUREZ SHI SA O PARCURG! SINCERE FELICITARI!Nu de alta,cel ce-tzi adereseaza aceste cuvinte (chiar stie…cata modestie pe capul meu!!!) este angrenat in domeniul muzical! Cu specificarea ca nu in critica….
    Oricum,articolele dumneavoastra postate sunt o dovada in plus ca INCA MAI EXISTA LUME CARE APRECIAZA MUNCA SHI MUZICA de cel mai inalt nivel,amintind noua,tuturor momente emblematice din vasta Istorie a Muzicii! Inca o data sincere felicitari!!!


  10. […] Pasul lui Albinoni […]


  11. Mulţumesc de aprecieri, Ihtys şi Mihai Daniel.
    Succes în ce faci, Mihai Daniel, ce anume faci în domeniul muzical,dacă ne poţi spune? Sînt interesat!

    Despre Pruteanu? E prea proaspăt mormîntul lui ca să vorbesc despre asta…. doar atît… faptul că unul ca dînsul ajunsese poliţaiul limbii române arată cît de jos s-a aşezat cultura română….

    Păcat!



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: