h1

De ce nu mai merg la biserică?

noiembrie 18, 2007

Ei, adică românii. Zilele trecute Hotnews a publicat o anchetă.

9 motive pentru care oamenii nu mai merg la biserică.

Interesant, dar ancheta nu se referă la români. Asta nu înseamnă că o parte din motive nu şi-ar găsi patria şi aici.

Recunosc o parte dintre motive. Pot fi invocate şi de conaţionalii mei, altele sînt valabile doar în Anglia.

Românul merge la biserică. Cu cît i se întîmplă mai multe cu atît merge mai mult la biserică pentru că se sperie mai uşor. Nu este ca englezul confruntaţional, inclusiv în relaţia cu Dumnezeu.

Românul se poartă cu Dumnezeu cum se poartă cu un şef. Cu cît este mai abuziv, cu atît se pleacă mai tare. N-are curaj să se ia cu El de guler şi să arate pumnul în sus. Iov o face, David o face, românul, în cel mai „bun” caz, crede că îl poate păcăli pe Dumnezeu şi Sfîntu Petru.

E o cheste de „capul plecat sabia nu-l taie”, de genetică, de istorie etc.

Care ar fi motivele românilor pentru care nu merg la biserică, mai ales în zonele urbane şi în zona rurală de sud a ţării?

Cele mai multe motive sînt legate de om, dar într-o relaţie există responsabilitate şi de o parte şi de alta, adică şi din partea enoriaşilor şi din partea bisericii ca instituţie.

Care ar fi al 10-lea motiv, ca să ştim o socoteală rotundă?

Vina Bisericii, vina pastorilor, a predicatorilor. Care-i aceea?

77 comentarii

  1. as arata doua si alege-ti unul :
    -traditia ;din pasti in craciun ( am avut si printre enoriasii mei baptisti care tineau aceasta traditie )
    -,,tembelizorul” : ii incarca emotional,informativ si spiritual ca nu mai au nevoie de ceva in plus ,de ceva real.


  2. nu vin la biserica fiindca au uitat de moarte


  3. Biserica este rigida, am devenit enoriasi, nu frati. Tinerii (nu generalizez, sau poate, intelegeti voi) vin la biserica sa agate, sa faca parada modei; batrani vin ca se apropie „plecarea”, pot continua lista spunand ceva si despre predicatori si measjul lor; corul si motivul pt care se straduiec sa cante cat mai frumos; etc. Nu este transparenta, nu este sinceritate, adunarile generale arata fata neagra a bisericilor… Nu generalizez, sincer, exista multe exceptii, slava Domnului ca exista…


  4. Oarecum am dat vina pe biserica, imi pare rau, stiu ca am gresit, nu este ea de vina. Cred ca nu mai mergem la biserica pt ca nu mai avem o relatie autentica cu Domnul, suntem crestini formali, privim la oameni, la defecte lor.., oarecum rezulta ca nu mai mergem la biserica pt ca acasa nu mai citim Biblia si nu ne mai rugam!


  5. wes, cred ca cel putin cu un motiv ai dreptate.
    Apoi, slujbele de la televiztor le baga romanilor biserica in casa, la ce sa mai mearga la biserica cind pot minca pufuleti in fotoliu cu mina stingqa si sa isi faca crucea cu mina dreapta?

    Irina, imi place foarte mult ce ai spus, „nu mai vin la biserica pentru ca au uitat de moarte”, dar as pune altfel problema

    Biserica ne aduce aminte de viata, de adevarata Viata, cred ca nu mai mergem la biserica pentru ca avem un simulacru de viata si nu mai sintem infometati de VIATA Insasi. Stimulant cometnariul tau.

    George T. Există excepţii. Nu există lan de grîu fără neghină, nu există năvod fără peşti răi, dar există viaţă în lan, există şi peşti buni în năvod. Nu disper, nu te lăsa cuprins de acreala. Biserica va fi fără pată şi zbîrcitură.

    Oricît de plin aş fi de Dumnezeu, am nevoie de de comunitatea Duhului lui Dumnezeu, sînt mai întreg împreună cu alţii.


  6. Nu poti face pe cineva sa bea apa daca nu ii este sete. Cred ca oamenii nu mai vin la Biserica pentru ca fie nu mai simt setea sufleteasca, fie o astampara (cel putin asa au impresia) cu altceva.


  7. Lipsa de pocainta reala, pe de o parte; de cealalta parte, lipsa transparentei, cramponarea in forme lipsite de relevanta, discrepanta dintre ce se spume / pretinde si ce se traieste, bla-bla-ul din predici, promovarea unui crestinism caldicel. Lupta surda pentru amvon, vazut ca o culme a reusitei personale si nu ca mijloc de slujire a turmei.
    Sigur, sunt exceptii…


  8. SAN ATONIO ,MAI NOU BISERICA ESTE A PASTORULUI SI RUDELOR SI BINEINTELES,CELOR CARE VORS FI IMPORTANTI NE AVID PREA MULT CU CREATORU,FAMIILELOR SI COMPORTARILE LOR LASA DE DORIT.LA NOI SE PREDICA DE EXEMPLU; DACA CINEVA MOARE IN ACCIDENT DE MASINA ESTE BLESTAMAT DE DUMNEZEU,etc.etc.TRAGEI D-VOSTRA CONCLUZIA…..


  9. Impietrirea?

    Care e atat de periculaosa ca ma infior numai gandidu-ma la ea.

    Adica,
    sa mori de foame si nu numai ca nu simti nimic si nu cauti disperat mancarea (desi e la indemana), dar mai tii si cura de slabire.

    Sa nu mai simti nimic, sa fii complet inert si imun la orice fel de senzori spirituali si nu numai.
    Ce grozavie.
    Doamne sa nu ma lasi niciodata in asa ceva, te rog!


  10. Sorry, rectific, ca le-am incurcat 🙂

    „….sa fii complet inert si imun la orice fel de STIMULI spirituali „. Ca senzorii 🙂 ,in cazul descris mai sus nu mai functioneaza, logiK.
    🙂


  11. In targusorul meu nu este adunare baptista (cel putin nu una care sa fie inscrisa in Uniune) iar pana la cel mai apropiat oras in care exista biserica baptista e distanta lunga. Intre locul in care muncesc si cel in care locuiesc, e o alta distanta, pe care o parcurg la sfarsit de saptamana. Mergem la adunarea crestini dupa evanghelie. Pastor este Corneliu Almasanu care a rezistat asalturilor securitatii si puterii comuniste, cu mare dragoste pentru Cristos. El a adus multi rromi la credinta. Niciodata nu vin toti odata: ori nu au suficiente haine, si le imbraca pe rand, ori sunt plecati cu carutele prin vecinatati, la negot, nu la furat. Aproape toti sunt analfabeti, dar au o memorie primitiva: retin Psalmi si cantari din Laudele Domnului si Pe drumul credintei, unele in romanes. „Hai sa spui un Psalm la ora de rugaciune!” „Nu pot, ca m-am certat cu fecior’meu azi dimineata” si fecioru’sau nu vine ca s-a certat cu tata-su. Batranul nu ia cina. Romanii, majoritarii, sunt plecati in Italia, la munca. Copiii lor, putini, sunt tristi si nu mai vin ca pe vremuri, duminica de duminica. Sunt multe surori in varsta care vin mereu. Adunarea se scufunda si se lasa pe o parte, ca o casa veche de lut. Domnul ne creste ca pe pasarile cerului, ciugulind din Cuvantul Lui. Marius, nu exista rugaciuni mai fierbinti ca cele ale rromilor. Nu cred ca lista motivelor se poate opri la 10, cine stie cate or mai fi… E bine ca pui problema. Cand citeam zilele trecute ce scriai despre pastorii de la tineret, despre masa bogata de la voi, imi sangera sufletul, stiind ce lipsiti suntem aici de lucratori, de pastori, de cantareti… Mereu ma intrebam „De ce nu vine nimeni in saracia asta?” Am primit raspuns in postarea si comentariile de atunci.


  12. 10.pentru ca Biserica si Dumnezeu au ajuns cu prea putine lucruri in comun;si pentru ca nu ne place sa dam socoteala;poate asa suntem mai putin ipocriti.


  13. mereu apar „motive” sa nu mai mergi la biserica,dar nu e bine,nu trebuie sa te uiti la cantarile tinerilor,care vin dintr o lume abstracta,rece,nu au melodie,nu au inspiratia de sus,
    nu trebuie sa te uiti nici la cele care fac parada modei
    ,nci la cei care isi scot in evidenta talantul,fara pic de smerenie,
    nici la faptul ca nimeni nu te mai invita in familie sa ai partasie,nu la masa,asta e deja prea mult,
    nu trebuie sa auzi ca predicile is tot mai mult”slova care ucide”,nu trebuie sa ti pese ca a disparut partasia,caldura dragostei,faci abstractie si te tii de biserica,chiar daca pasii nu ti mai zboara ca la inceput,cand erai printre primii,
    mai stai si acsa uneori,ca sa nu te tulburi,citesti,iti pui o predica,nimeni nu te ncurca,dar apoi iar mergi la biserica,ca ti e gru fara ea,
    De am face toti(inclusiv eu)mai mult,ca biserica sa nu mai arata asa de rece .


  14. In calitate de tanar care nu se prea mai duce la Biserica, dati-mi voie sa va spun si motivele:
    1. Ma scarbeste modul in care vad cei mai multi dintre ‘crestini’ mersul la biserica: Biserica moderna este un club in care socializam
    2. Daca vreau sa ascult ceva religios, am destule alternative la radio (RVE), sau TV. Sau chiar unele bloguri…
    3. Am destule lucruri care ma distrag de la mersul la Bise si care sunt mult mai atractive, cum ar fi navigatul pe Internet
    4. Ultima cauza tine direct de pastor ( pastori) care nu stiu cum sa motiveze crestinii sa vina la Biserica

    Solutii propuse de mine:
    1. Organizarea unor agape in cadrul carora se poate socializa. Cred ca in felul acesta oamenii nu ar mai veni la serviciile bisericilor doar pentru a discuta ultimele evenimente
    2….. sincer, nu mai imi vine nimic in minte, pentru ca va fi foarte greu de contracarat impactul televiziunii si al radioului. In privinta alternativelor de la punctul 3. de mai sus… cred ca acolo se separa graul de neghina…
    sper ca nu am fost prea filosofic.

    Un feedback la comentarii nu ar strica…


  15. Ipocrizia liderilor, compromisurile si smenurile de tot felul, nepotismele, biserica privita ca mosie personala…


  16. pentru ca relatia ta cu Dumnezeu e destul de puternica


  17. Pentru ca relatia ta cu Dumnezeu e destul de puternica.., nu mai mergi la biserica?


  18. You must be kidding, Centrefold 🙂


  19. Nu poate fi o relaţie puternică cu Dumnezeu fără biserică, acolo îmi pun la încercare autenticitaeta relaţiei mele cu Dumnezeu, Vedeţi epistola 1 a Apostoloului Ioan.
    Degeaba spui că iubeşti pe Dumnezeu, dacă îi urăşti pe fraţi. TEstul iubirii de Dumnezeu este atît de mizerabila relaţie cu fraţii.

    De acord, Dan H. sînt multe păcate ale liderilor. Slavă Domnului că nu liderii reprezintă biserica, numai Cristos este CApul. Pentru asta mă felicit că noi baptiştii nu avem ierarhii preoţeşti.

    A Big Fan, abia am ajuns, ai răbdare cu mine, încerc să răspuns. Comentariul tău este foarte consistent. Sugestiile sînt de luat în seama şi de comentat.

    Iti inteletg motivele, cu permisiunea ta, as dori sa pun ca post separat comentariul tau, pentru ca sint sigur ca trebuie o discutie separata in jurul lui.

    Imi permiti?


  20. Ce zici de „mpietrire” ca al 10 -lea motiv, Marius? Am scris despre la vreo zece comentarii mai sus?


  21. Da, acum citesc,
    Ştii Logik, azi am citit de mai multe ori Matei 13 pentru comentariul meu,
    acolo este un fragment

    au ochi ca sa nu vada, au urechi ca sa nu auda, Dummnezeul nostru este si un Dumnezeu care ASCUNDE!
    uita-te in Matei, unde spune „Te laud Tată ca ai ascuns aceste lucruri celor intelepti.”

    Daca vrei, da-mi o adresa, iti trimit predica din seara asta, este pe tema asta.


  22. M-as bucura daca poti si multumesc. Foloseste adresa asta: logik.thinking@yahoo.com. Dar daca o ai si in versiune audio, m-as bucura daca ai pune-o si in audio box sau cumva. Multumiri. 🙂


  23. Atunci cand nu am fost la biserica mai multa vreme, indiferent de scuzele si motivele pe care mi le gaseam, am realizat mai tarziu ca defapt era o problema intre mine si Dumnezeu, cred ca orice problema nerezolvata cu Dumnezeu duce la „impietrire”, practic firea incepe sa-si ceara drepturile, ea cea care lupta impotriva Duhului…


  24. da iti incape pe strimtul ala de yahoo? Nu cred. Logik.
    AI inteles foarte bine mesajul Duhului GEorge T. da, este o problema intre tine si Dumnezeu cind nu iti mai place comuniunea.


  25. Ba da Marius, ca iti dau o veste buna, acum Yahoo ofera spatiu nelimitat ca si Gmail (sau asa zic ei, sa vedem 🙂


  26. intotdeauna am avut probleme cu transmiterea la ei, dar voi incerca.

    car ese limita de fisier, la Gmail este de 20 mega.


  27. Problema e ca nu stiu unde sa ma uit sa vad cat e – asta zice cat ma pricep 🙂 dar stiu ca am primit un mesaj de la ei in care zicea de spatiu nelimitat. Dar daca asa zici ca e la Gmail, mai mult ca sigur ca si Yahoo e „nelimitat” 🙂 pana la cativa mega, probabil mai putin decat Gmail. Dar tu il trimit ca attachment fisier audio, sau cum? Sa-mi fac casuta de Gmail, dar nu stiu, nu se plateste?


  28. Nu se plateste, Gmail este cel mai tare.
    trebuie sa il descarc din recorder.


  29. Sorry, acuma am vazut, la attachment 10 mega. Does it help?


  30. Nicu S. cu setea spirituala ai nimerit-o, daca nu este foame si sete de neprihanire, n-are nici un rost sa le casti gura oamenilro sa inghita apa vie.

    Dan H. am vazut si biserici care incearca sa fie relevante si nu sint mai cautate. Incearca tot felul de mascari si nu le iese deloc. Oamenii pur si simplu nu vin nici daca le pui baterie,nici daca le faci baptistoteca.

    Logik, impietrirea este ca si moartea prin inghet, este una dintre cele mai dulci morti. Era sa mi se intiple in armata. Citisem Antoaine de S. Exupery. El descrie foarte bine moartea pirn inghetare. Am fost trezit la timp. Dar este asa de dulce, este o somnolenta placuta, la fel este in impietrirea spirituala, nu iti dai seama ca mori, este placut.

    Rasvan Cristian, ba vine, eu vin des in zonele alea si imi place.
    TAtal meu a pastorit si mici grupuri de rromi, ajunsese sa invete cuvinte, fraze din limba lor.
    Nu m-am feriti niciodata de ei.
    Unii mi-au spus ca seman cu ei. Cintecele mele au fost cenzurate tocmai datorita unor fraze muzicale care au prins foarte bine prin marginile bucurestiului.

    Am facut evanghelizare intre rromi si mai fac.

    Eloa, da, nu ne place sa dam socoteala. Good point!


  31. Nu, fisierul este mai mare!


  32. Well, multumesc oricum Marius, o sa revin dupa ce imi fac Gmail, daca reusesc 🙂


  33. ok, sunt de acord sa postati cometariul meu separat. NU e chiar atat de consistent, aceea e doar o sinteza, dar se poate discuta mult si bine. Daca dumneavoastra considerati necesar, va pot ajuta oricand cu explicatii suplimentare, mai ales ca sunt o fire analitica si…sa spunem ca si eu am blog, dar as putea avea probleme daca s-ar afla cine sunt. Ma gandesc insa ca ati putea fi interesat sa aflati ce crede un tanar din ziua de azi despre biserica.
    Respectele mele!


  34. Opinia mea este ca:
    1. Pocainta unui om nu se face in functie de membrii unei biserici. Daca Duhul lucreaza la inima cuiva, nu conteaza daca unii membrii sint la biserica pentru clubul de socializare. Pentru pocainta trebuie uitat la ce a facut Isus pentru fiecare personal, nu cum sint membrii.
    2. Ascultatul predicilor pe net sau radio are locul lui, intalnirea Bisericii are locul ei.
    3.Pocainta e un lucru serios.Normal ca sint lucruri pe care carnea le gaseste mult mai interesante, dar daca se intelege ce inseamna partasia impreuna, se pot invinge placerile „lumesti”.
    4. Nu pastorii trebuie sa motiveze crestinii sa vina la Biserica, dragostea pentru Cristos si Cuvintul Lui ar fi de ajuns.


  35. Marius, e admirabil ce mi-ai spus mai sus.
    Atunci, poate pentru ca traim viziunea (domnia) cantitatii asupra calitatii… R.Guenon, pentru ca Billy Graham a transformat trezirea in show-bizz, pentru ca Spurgeon a murit acum mai bine de 150 de ani, pentru ca sunt flori de plastic la amvon, pentru ca papa a dat medalie lui Vadim, pentru ca nu suntem chinezi…


  36. Ioantraianstefan, da, biserica este in miscare, daca oamneii nu vin la biserica sa mearga biserica la ei, dar pentru asta sintem noi acuzati de prozelitism, nu?

    RAzvan, cind i-a dat papa medalie lui VAdim, nu tiu minte?

    Cristina, fiecare lucru are locul lui si radio-ul si televiziunea crestina, multumim lui Dumnezeu pentru ele, relatia dintre biserica, ca institutie, si enoriasi este o relatie ca orice relatie, cere reciprocitate. Ce nu face hbiserica indeajuns, asta era intrebarea mea.


  37. Eu ma gandesc si la faptul ca de multe ori am fost la biserica, dar nu am simtit ca sunt in casa lui Dumnezeu. Ca si cineva mai inainte, m-am simtit ca si la un club. Insa atunci cand m-am gandit atent la ce sunt, la ce am gresit si m-am pocait sincer inaintea lui Dumnezeu si a celor carora le-am gresit, am simtit din nou partasia si linistea sufleteasca. Cred ca cea mai mare vina ca nu se merge la biserica o avem fiecare personal.
    Imi spunea cineva ca i s-a confesat un preot, spunadu-i: „oamenii nu Il mai vor pe Dumnezeu”.- caci nici la biserica ortodoxa nu merg. Si cred ca e asa. Este o forta nevazuta dar simtita puternic de noi, o forta care atunci cand vrem sa ne rugam sau sa citim mai atent, sau sa stam in meditatie la Cuvant, ne atrage atentia cu tot felul de lucruri de nimic. Si daca te lasi dus de val, sigur ajungi sa nu Il mai vrei pe Dumnezeu.


  38. Cei de la oras duminicile merg la picnic la relaxare.

    cei de last duminicile lucreaz sau in birt.


  39. In primul rand e vina familei si in al doilea rand a preotilor si predicatorilor.


  40. mai sunt vroiam sa zic sat nu st:)


  41. Sau pt ca o u vinovatie exagerat si le este rusine.


  42. Pt ac nimeni nu-i baga in seama cand vin.Numanui nu le mai pasa de ei.


  43. Pt ac vad forma si nu fondul, pt ca vad o preicupare de cladiri, de arhitecturi, de imagine, de bani si nu de oameni de cei acre teologic vb reprezinta Biserica(acea comunitate divino-umana).


  44. Cred că este un singur motiv de fapt, cu mai multe simptome: în centrul atenţiei este omul, nu Dumnezeu. Chiar şi în bisericile (neo)protestante se întâmplă acest lucru. În ciuda comportamentului şi îmbrăcămintei „sfinte”, a zâmbetului însoţit de „Pace!”, suntem centraţi pe propria persoană.
    Într-o biserică în care Cristos este centrul, vor veni oamenii.


  45. ihtys, ai dreptate.
    Plus ca e posibil ca unii oameni sa considere ca pierd timpul degeaba. Am avut ocazia sa ascult pe net cateva servicii divine (live, on air). Mi s-au cuibarit printre circumvolutiuni cateva impresii:

    A. Raportat la crestini:

    1. Monotonie (datorata stereotipiei, traditiei aceluiasi model practicat, greoi, incalcit etc.);
    2. Vorbarie – predica s-a transformat in taclale (predicatorul incepe sa-si povesteasca experientele avute in cursul saptamanii, dar care nu constituie nici macar suport ilustrativ pentru mesajul predicii);
    3. Kitsch – cam in orice; romanii definesc asta printr-o propozitie: „merge si asa”;

    B. Raportat la necrestini:

    1. Limbaj ultra-specializat (nu intelege lumea cuvinte cu care noi suntem obisnuiti de mici si nu ma refer la cuvinte ca: slava, har etc., ci la concepte teologice complexe pe care presupunem ca auditoriul le cunoaste);
    2. Aer de superioritate (atitudine de clan, club unde nu oricine este „bagat in seama”);
    3. Lipsa de comunicare si stabilire de relati; iar atunci cand exista initiative de acest gen au neaparat „tenta de pocaire” a „pierdutilor”. Normal ca „pierdutii” sa se simta ofensati si sa rupa relatiile. La urma urmelor numai Duhul Sfant convinge de adevar si naste din nou. Noi suntem, initial, doar „purtatori de veste buna”, apoi ucenicizatori (cel putin asa avem impresia).

    Multe ar mai fi.


  46. Pt c aoameni is spectatori si nu slujitori.Nu li se ofera loc sa-si foloseasac abilitatile,creativitatea.


  47. pt ca multe biserici sunt moarte.


  48. Pt ac e oar limnaj liturghic-nepriceput de omnul comun, su doar limbaj teologic, prin amndoua omul ascultatorare o great fata de lucrurile sdinte si Scriptura, inloc sa ii se trezeasac foamea, pasunea dupa C.


  49. pt ca de obicei al cele protesante si neo, in cursl saptamanii dac incerci sa intri esti luat in suturi de portari care se cred Maradona.

    Pt ca u te primesc in bugi, cu freza nuh cum, sau ce stiu eu c tzole mai ai.


  50. Romanul btran merge la bierica de sarbatori sau cand se plictiseste.

    Cel tanar merge inainte de sarbatori pt spovedit si de sarbatori pt intalnit in jurul lumanarii romantice.


  51. patratosu… in viata de toate zilele iti pui la incercare autenticitatea relatiei cu Dumnezeu ( la slujba, acasa, la mall , la meci.. etc ). La Biserica iti construiesti relatia, dar dupa ce ai terminat de „construit”, nu mai simti nevoia sa mergi la Biserica asa de des ( sau cel putin, mergi din alte motive )…

    Nu mai mergi la Biserica in momentul in care relatia ta cu Dumnezeu e destul de puternica, si o alimentezi oricum zi de zi … 😉


  52. Nu ai cum să îţi alimentezi relaţia cu Dumnezeu fără să mergi la biserică. În timp se răceşte.
    E ca acel cărbune pe care îl iei de lângă ceilalţi şi se stinge de tot.


  53. IOA, atunci cum se explica cresterea spirituala efectic fabuloasa(raportata la ceea ce traim noi!) a celor care au stat izolati in inchisoare?


  54. Pt ca e o diferenta intre membrul postmodern si membrul patristic, si membrul primar.


  55. Acum cateva zile, i-a dat papa cea mai valoroasa medalie care se poate da unui strain. A fost tevatura mare si la tembelizor. Dinescu, in emisiunea cu Stelian Tanase de vineri seara il scotea pe Robu de vinovat, mai ales ca si acestuia ii arsesera dosaru prin decembrie ’89 si pentru ca el trebuia sa spuna papei ce-i cu tribunu’, da’ …


  56. Marius, la adresa de mai jos vezi si pozele, poate’ti era dor…
    http://www.cotidianul.ro/index.php?id=15619&art=38931&cHash=fc2842c482


  57. aha, deci trăim în aceeaşi ţară în care bănuiam că trăim. Ok, am înţeles, n-am fost pe fază cu tribunul de negru pe tabla de şah a politici din Rromînika.

    Care-i diferenţa ihtys între cei trei membrii? Nu-s toţi trei oameni care au nevoie de mîntuire?

    toţi la fel de păcătoşi, toţi cu aceleqaşi nevoi fundamentale. diferenţele culturale în momentul cînd vorbim de ontologie, trec pe planul II.

    Analogia cu cărbunele este bună, dar limitată, Biserica ese mai mult decît un foc care ne încălzeşte, este locul locuirii depline a Celui care ne locuieşte, Duhul.

    Cetrfold, mă distrează poza ta. 🙂 da, iîn fiecare zi pui la încercdare relaţia, dar mă îngrijorează genul cdare spune „eu şi cu Dumnezeu forfmez majoritatea”


  58. Bun, da, se intimpla, mai ales atunci cind se face circ din casa Domnului sau o pestera de tilhari, atunci nu te mai simti in Prezenta Lui, chiar daca pasesti in cladire.

    Ihtys, ai foraqrte multe comentarii mai sus, trebuie luate pe rind. Da, preotii, pastorii au o vina a lor, dar sintem in primejdia de simplifica didacticist analiza noastra.

    Daca ar fi sa iti aduni comentariil intr-unul singur, cam ce ai dori sa spui, care ar fi esenta?

    Ioa, punct ochit, punct lovit, da, inchinarea noastra este placuta omului sau lui Dumnezeu, mare dilema. Trebuie sa ne simtim prost, daca ii place Domnului, trebuie sa se simta Domnul prost, daca ne place noua. Exista limite impuse de scripturi in manifestarea liturgică?

    Andrei, de acord cu analiza ta.


  59. Pentru ca nu ne pazim picioru’ cand intram in casa Domnului. Cu alte cuvinte: Scoate-ti incaltamintea din picioare fiindca pamantul pe care calci este sfant.
    Prezenta Domnului sfinteste locul.


  60. Uite ca a venit vremea sa spun si eu: “De ce nu mai merg la biserica?”

    Pentru ca astazi Trupul lui Cristos a fost inlocuit de “sistemul cultic”.
    O sa fac mai jos o scurta demonstratie limitandu-ma la a face referire doar la cutul baptist al carui membru sunt de 6 ani, deci cresc fara a avea radacini solide si asta imi da o stare de angoasa. Motiv pentru care am inceput sa “sap”. 🙂 Nu vreau sa ma amestec in “ograda” altora asa ac o sa ma limitez a comenta doar desper cauzele nevenirii oamenilor la baptisti. :).

    Studiind raportul de cercetare privind situatia bisericilor evanghelice din romania in 2001, “Inima lui Dumnezeu bate pentru Romania”, elaborata de OCI si MMU, am putut constata urmatoarele:
    1.Baptistii au aparut in romania undeva incepand cu anii 50-60 din secolul XIX. La inceput germanii, apoi maghiarii apoi si romanii undeva pe la 1886 avand loc primele botezuri intre romanii din zona Oradea.
    2.Inainte de primul razboi mondial a aparut prima biserica baptista si in Bucuresti
    3.In 1922 existau 22.228 de baptisti.
    4.In 1930 existau 51.000 de baptisti. Numarul baptistilor a crescut de 2,29 ori in 8 ani.
    5.Dupa 1930 au inceput mari persecutii religioase la adresa bisericilor evanghelice (baptisti, crestini dupa evanghelie, penticostali, etc.). In aceasta perioada “in urma unor insistente, inclusiv internationale baptistii si crestinii dupa evanghelie au reusit sa obtina statutul de asociatii religioase”. Cine a “insistat” nu am reusit sa inteleg. Aici s-a facut primul pas spre institutionalizarea unei credinte vii cum a fost cea baptista care a dus la convertirea a aproape 30.000 de oameni in 8 ani.
    6.Pin legea927 publicata in monitorul oficial nr. 305 din 30 decembrie 1942 “ toate asociatiile religioase (“sectele”) din tara erau desfiintate…” Dictatura maresalului Antonescu punea capac la toate persecutiile ec avusesera loc in ultimii ani.
    7.La 1948,inainte de obtinerea statului de cult recunoscut de stat baptistii din romania erau in numar de 100.000. In 18 ani de persecutie religioasa si-au dublat practic numarul.
    8.In 2000 numarul baptistilor din romania era de 95.000.

    Raportul fostului presedinte al Uniunii Baptiste, fratele Paul negrut, inainte de congresul din 17-18 mai 2007 specifica un numar de 99.138 de membrii ai cultului baptist si aproximativ 30.000 de apartinatori.

    Nu e scopul meu sa fac aici o analiza amanuntita a dinamicii de evolutie a numarului de baptisti in Romania, dar cred ca urmarind aceste cifre se poate vedea destul de clar ce anume impiedica oamenii sa vina in bisericile baptiste. Sistemul cultic a “franat” miscarea baptista din romania care a inceput sa capete proportii intre 1920 si 1950.

    Voi continua cu o tratare pe componente a ceea ce inteleg eu ca reprezinta “sistemul cultic” baptist din Romania. In alt comentariu. 🙂


  61. […] Sistemul cultic “frana” pentru venirea oamenilor in bisericile baptiste (I) November 19, 2007 Posted by interactiuni in D’ale baptiştilor, Reforma. trackback Uite ca a venit vremea sa spun si eu: “De ce nu mai merg la biserica?” […]


  62. Daca ar fi sa definesc sistemul cultic baptist pe componente as zice asa:
    1.Uniunea Bisericilor Crestine Baptiste din Romania
    2.Comunitatile Bisericilor Crestine Baptiste din Romania
    3.Bisericile locale
    4.Institutiile de invatamant teologic baptiste (Institute teologice, Universitati, licee, scoli generale si gimnaziale, scoi biblice informale, etc.)
    5.Organizatii parabisericesti (asociatii si fundatii infiintate de catre uniune, comunitati sau biserici locale)
    6.Casa de pensii

    In ce priveste “vina” pentru ca nu mai merg oamenii in bisericile baptiste as zice asa:
    1.Conducatorii institutilor cultice – 40%
    2.Organizarea si fuctionarea institutiilor cultice – 30%
    3.Viata pe care o traiesc membrii cultului – 30%

    O sa dezvolt o argumentare scurta pentru fiecare din aceste trei aspecte. Dar nu astazi. 🙂


  63. draga Mircea, mi se pare cam ex burtibus analiza ta, de unde ai scos procentajele? sondaje, interviuri, chestii, socoteli?

    ai putea detalia?


  64. cifrele de mai sus sunt din studii si documente oficiale. procentajele sunt intr-adevar din „burta”, dupa cum bine ati observat. sunt subiective, asa le „vad”, le „intuiesc” eu bazat pe experienta si urmeaza sa dau si niste argumente in care sa spun de ce acestea si nu altele. 🙂

    Sper sa vina ziua in care conducerea uniunii (aici ma refer la consiliul uniunii din care faceti si d-voastra parte) sa realizeze un sondaj sociologic la nivelul membrilor bisericii pentru a gasi un raspuns la aceasta intrebare. atunci am putea vedea daca procentajele mele „ex burtibus” sunt adevarate sau am batut campii. 🙂

    Am tot auzit ca tot mai multi din liderii nostrii sunt ingrijorati de faptul ca numarul baptistilor se gaseste intr-o oarecare stagnare de multi ani; probabil asa se explica si accentuarea tot mai mult a nevoii de a face misiune, dar dupa parerea mea fara o analiza serioasa care sa scoata la iveala cauzele reale a acestei stagnari este zadarnic sa tot creem calendare de studiu biblic, newsletere cu rapoarte de activitate, pagini web, etc, etc.

    Din pacate sunt putine studii facute la nivelul comunitatilor evanghelice din Romania dupa 1989. Eu am cunostinta doar de 3 care au vizat toate cultele evanghelice si nici de unul care sa vizeze in special cultul baptist. Ar fi fost tare bine daca pe langa vizitele pe care le-a facut presedintele la comunitati sa discute cu pastorii s-ar fi luat si pulsul comunitatii baptiste din Romania in general printr-un studiu sociologic. cred ca ar fi important ca liderii nostrii sa afle si ce gandesc baptistii obisnuiti despre sistemul cultic din care sunt parte. Sau e gresit sa facem studii sociologice? 🙂

    daca sunteti interesat va pot indica sursele de unde sa aveti acces la rezultatele celor 3 studii. eu am reusit sa vad rezultatele doar de la doua. al treielea a fost realizat de Daniel Bulzan si din cate stiu inca nu a facut rezultatele publice.


  65. pe blog la mine in pagina „analize” puteti gasi detalii despre cele 3 studii sociologice realizate al nivelul comunitatii evanghelice din Romania dupa 1989.


  66. Da, sînt curios, deşi nu prea dau mulţi bani nici pe psihologie nici pe sociologie atunci cînd acestea se ocupă de fenomenul religios.


  67. Eu nu cred in sondajele si rapoartele sociologilor .Cred ca toate, sunt dambovitene ( mai ales ca am vazut cum se fac).


  68. Mircea pune-i la socoteala si pe babtistii care au emigrat ca sunt cu miile !


  69. frate Vasile Bonda, aveti blog?


  70. scuze ,,baptistii”


  71. sociologia are ceva pacatos si gresit in ea ca stiinta? 🙂
    Ihtys, ceel 3 studii d ecare zic eu sunt facute de organizatii crestine evanghelice. in plus sa stii ca sunt deja destui sociologi crestini in romania si nu cred ca ar fi o problema sa s efaca un studiu obietiv profesionist. eu cunosc chiar doi baptisti. 🙂


  72. da, wes, ai dreptat mai sunt cateva mii de baptisti care au fost prin registre si acum nu mai sunt. dar chiar si asa eu cred „sistemul cultic” are o influenta semnificativa in faptul ca oamenii vin tot mai putini la biserica si nu cu bucurie. ar fi necesara o reforma :). nu cred ca ceva definit si agreat de regimul comunist se mai potriveste astazi. 🙂
    da slava Domnului ca au inceput schimbarile. 🙂


  73. daca nu mai mergem la biserica, cine va veghea asupra noastra? ca doar suntem chemati la asta. daca suntem sinceri cu noi insine, putem spune ca emisiunile tv sau radio satisfac pe deplin foamea de Cuvant? si cum ramane cu partasia frateasca? cred ca o raportare corecta la Dumnezeu ne-ar ajuta sa depasim orice pretext care ne tine departe de biserica.


  74. Draga Ema, sănătatea spirituală a închinării personale depinde de cea comujnitară şi invers. Este ca cele două păriţi ale aceleaşi foi. Nu poţi mototoli numai o pagină, va fi afectată şi partea cealaltă..

    Nu te poţi închina acasă sănătos şi greşit în biserică sau să te lipseşti de biserică şi să fii sănătos într-o închinare privată.

    Mircea, care schimbări? 🙂


  75. Frate Marius nu cred ca sunte-ti in masura sa judecati ( ca sa nu fiti judecat).Nu cred ca este bine ce ati spus sambata seara la tineret, trebuia cercetat inainte de a fi spus . sau il crede-ti pe SFANTUL PASTOR din Costanta ??? Se stie ca nu a fost usa de biserica niciodata acum e pastor si el si judeca dar nu cerceteaza .pacat de el( nu cred ca a facut bine ce a facut v-a barfit lucruri care nu sunt adevarate si nu trebuia sa fie publicate asa .Trebuia sa vb cu persoanele in cauza ininte sa e vb asa.
    Sa stiti ca prin lucrui de genul acesta puteti sa i indepartti pe multi de la biserica. SI nu cred ca ar fi bine . I NE NTREBATM DECE NU VIN LA BISERICA OAMENI CAND II INVITAM LA EVANGHELIZARI????


  76. draga Leo,

    imi pare rau daca simbata seara am spus ceva care nu este adevarat, am cerut sa ne rugam pentru cineva.

    dar, vorba ta, inainte de a spune asta aici, ai venit sa discutam impreuna,
    cu ajuotrul Domnului, si daca ma simt bine din punct de vedere fizic, miine, impreuna cu cei implicati vom rezolva problema.

    daca trebuie sa imi cer scuze de la cineva, o voi face fara nici un fel de probleme.

    ce ma intreb eu este de ce este asa de mare reactia ca am cerut sa ne rugam epntru cineva?

    nici prin cap nu mi-a trecut ca asta poate fi o problema.

    daca este o problema, incercam sa o rezolvam prin harul Domnului, nu prin pricepăerea noastra.


  77. Spre informarea dvs. in orasul Targu Neamt exista Biserica Crestina Baptista „CREDINTA” la urmatoarea adresa: Str. Calistrat Hogas, Nr. 10., avand Autorizatia de functionare nr. 1140 eliberata de Cultul Crestin Baptist din Romania – Uniunea Bisericilor Crestine Baptiste din Romania , fiind semnata de Presedintele Uniunii – Pastor Paul Negrut. Aceasta biserica functioneaza cu urmatorul program: Duminica 10-12 AM si 5-7 PM si Miercurea 5-7 PM. Domnul sa va binecuvanteze!



Lasă un comentariu