h1

Uite-aşa conducător vreau…

Octombrie 11, 2007

În urmă cu două zile mi s-a întmplat o chestie extraordinară.

A venit la mine un student care luase 8 la un examen. Nu contează la ce. Un examen la care avea eseu.

Mă tot căuta de cîteva zile. Mi-a spus că e o chestie urgentă.

Azi am fixat o întîlnire.

A început să vorbească despre ceva care l-a frămîntat toată vara. I-au dat lacrimile la un moment dat.

Mi-a cerut să îi anulez nota la examenul respectiv pentru că nu crede că este cinstit ce a făcut faţă de Dumnezeu, faţă de el însuşi, faţă de colegi, faţă de mine.

A lucrat la examen şi acolo unde nu a mai ştiut l-a ajutat cineva, dar nota aceea nu reprezintă numai munca lui.

Mi-a spus apoi: “Nu vreau sa imi cladesc lucrarea pe mici compromisuri!”

Am stat puţin în cumpănă. Am luat rapid o decizie. Ne-am rugat împreună şi l-am lăsat să plece fără povară.

Am rămas tăcut în birou şi mi-am dorit un singur lucru: să trăiesc ziua, după multe alte zile în care sper să nu se strice acesta, în care un tînăr ca acesta să ajungă să conducă destinele Uniunii, Comunităţilor, Bisericilor din România şi de ce nu…. poate un astfel de politician. Cred că pînă atunci mediul politic rămîne destul de septic unii dintre cei care au fost formaţi în şcolile de teologie să aleagă o carieră politică.

Şi acum îmi doresc un astfel de conducător… dar mă tem că nu va fi posibil decît peste vreo 15-20 de ani.

PS.

voi ce aţi fi făcut în locul meu?

Nu vă spun ce-am decis eu, aştept să văd ce-aţi fi hotărît, dacă aţi fi fost în locul meu.

54 comentarii

  1. nota 20 pentru demnitatea de a recunoaste… cursul se poate relua oricand, iar eseul refacut


  2. as fi acceptat sa reia examenul si l-as fi invitat sa intre in fabrica de barbati si sa-mi fie ucenic. 🙂 Sigur, numai el poate hotara pe cine urmeaza, dar nu as fi ratat un astfel de moment care ar putea conduce la mult asteptata TREZIRE pentru baptistii romani.
    Nu cred ca si-ar putea dori cineva cu responsabilitati de conducere in cult, la acest moment de rascruce pentru bisericile baptiste din Romania, ceva mai mult decat un astfel de ucenic. 🙂

    De acord ca doar peste 15-20 de ani putem avea un astfel de conducator, dar sa nu uitam ca acest lucru depinde foarte mult de ce vom face in astia 20 de ani. Ne trezim, luam atitudine, analizam, ne pocaim, ne smerim? Urmatorii 4 ani sunt hotaratori. 🙂

    Ps. sunt constient ca am fost un pic cam euforic, poate chiar „forestier, cum spunea cineva, dar sunt entuziasmat sa vad ca Dumnezeu formeaza si pregateste oameni duap inima lui si astazi.


  3. problema care exista astazi nu sunt banii, functiile, s.a.m.d., ci oamenii. Dumnezeu in Vechiul Testament striga prin cetate; „caut un om…” Ce bine ar fi ca corectitudinea si dorinta de a nu accepta compromisuri sa înceapă din aceasta perioada, ca nu se stie ce va mai fi peste 15-20 de ani. Doamne ajuta-ne!


  4. Profesorul meu de Istoria Bisericii, Dr. David Puckett, obisnuia sa ne dea „take home exams.”

    Inainte de plecarea in vacanta, profesorul inmana fiecarui student un plic sigilat care continea o foaie cu subiectul examenului. In momentul in care studentul considera ca a invatat toata materia, desigila plicul, lua subietul si incepea sa scrie. Era singur cu constiinta lui in fata foii albe, iar Dumnezeu veghea deasupra.

    Profesorul ne-a spus ca, dupa ani de zile, unul din fostii studenti s-a intors la biroul profesorului sa marturiseasca ca Dumnezeu nu-i da binecuvantare in lucrarea de pastor pentru ca, cu multi ani de zile in urma, a copiat la un „take home exam.”

    Apostolul Pavel scrie ca „Dumnezeu nu se lasa sa fie batjocorit. Ce seamana omul, aceea va si secera.” (Galateni 6:7)

    Poate ar trebui extins subiectul la compromisuri din viata de credincios, cum ar fi pensionarea de boli imaginare pe un diagnostic platit cu bani, sau „luati va rog un pachet de cafea in Numele Domnului si aveti grija de baiatul meu la corigenta…”

    Dumnezeu sa aiba mila de noi!


  5. Sunt rari astfel de studenti, elevi.Unii nu recunosc numa cand au incheiat studiile, altii nici atunci.E trist cat se copiaza referate, cat se sopteste sau cat se compromite educatia.


  6. Cand ma gandesc de cate ori am trisat la teze in liceu…..in fata unor situatii de felul asta nu pot decat sa ma pocaiesc si sa doresc o schimbare. Victoria vine numai in urma schimbarii vechiurilor obiceiuri rele…Doamne ajuta-ma!


  7. Reexaminare.
    Asa as proceda eu.


  8. A-ncalcat o regula si va suporta consecintele(dar n-as face mare tam-tam pt a nu-i descuraja pe ceilalti „compromisi”-si sunt sigur ca sunt destui!. Marturisirea are iz de curaj boem(tocmai pt ca e atat de rara!), dar are rolul si scopul de a-l repune in pozitia corecta fata de D-zeu, profesor si colegi!
    In functie de situatie(daca are nevoie disperata de bursa,etc – de parca ar fi ceva care ar putea motiva corect furtul) as putea arata clementa: un dead-line pt un proiect mult mai greu, care sa-l stoarca si care sa-i arate ca incredintarea in Mana Lui este solutia, nu cea aleasa de el!

    Teofil Ciortuz: cand n-am dat spaga la un concurs ptr medici, cu toate ca am fost anuntat expres ca trebuie data, am fost catalogat fraier..si inca mai sunt!
    ar fi multe-multe aspecte ale compromisuli de cuprins!


  9. Numai ce-am invatat-o pe fetita noastra de 11 luni sa-si spele cei 4/5dintisori si am facut-o prima data „pe sec”-fara pasta, adica.
    Cred ca ar trebui sa-nvatam („pe sec”) sa nu acceptam compromisul inainte de a avea ocazia sa-l savarsim, sa nu-nvatam mereu din greseli.


  10. Chestia cu pachetul de cafea e reala sau e gluma?


  11. ca tot vorbim de rpincipii, ca parere aveti de sa numitul „protocol” la examene?
    (prietenii stiu de ce)


  12. Stiu prietenii cu adevarat.


  13. Chestia cu pachetul de cafea este reala. Mi s-a intamplat pe cand eram profesor de matematica. Copilul a ramas repetent.


  14. Copilul a ramas repetent din cauza ca nu a fost cafeaua preferata, sa inteleg, nu?
    😉
    E cea mai tare faza pe care am auzit-o zilele astea!


  15. Mda… faza q cafeaua rupe normele… sooper-tare

    si cu studentul lui patratosu… un alt eseu, la care sa lucreze in urmatoarea luna si dupa ce mi l-ar aduce i-as da tot 8. sau mai mult daca ar merita. dar eu nu sunt bun de profesor


  16. Inca odata ies in evidenta metodologia invechita si lacunele scoalei romanesti. Domnu’ Trandafir e specie pe cale de disparitie (Doamne, cat mi-a placut lectia asta). Aveam un profesor in liceu care ne lasa cu toate manualele pe masa… nici macar nu stiam ce trebuie sa copiem. Invariabil observatia lui era: „Daca tot te inspiri din manual de ce nu folosesti ghilimelele?”
    Pana la urma care e mai importanta: capacitatea de stocare sau cea de sintetizare? Am devenit papagali cu capete de elefanti.


  17. Septic e sinonim cu infect.


  18. draga Mircea, studentul este si in fabrica de barbati, poate de acolo i se trage 🙂


  19. da, TEofil, problemele pe care le ridici tu sint reale, cum ar fi si urmatoarea chestie, daca o firma ne propune sa nu platim TVA-ul ca sa ne intelegem si sa facem mai ieftin, tu ce crezi, cum ar trebui sa facem?

    Mai ales daca este pentru binele lucrarii Domnului?


  20. da, Andy, cum facem mai departe, traim in continuare in acest fel de compromis?
    Unii cred ca este prea dura pedeapsa pe care o administram la UEO, eliminarea pe un an pentru copiere sau chiar exmatricularea…
    Da, au fost cazuri care au scapat, dar nu au scapat de mustrarea Domnului.


  21. draga Don,

    nu a avut examen clasic, stat in clasa si scris,
    a avut eseu.
    A treubit sa mearga in biblioteca sa faca eseul respectiv singur.

    Problema este ca s-a lasat ajutat. Avea la dispozitie timp destul, resurse destule etc.

    Eu nu dau examene la care studentii „sa vomite” in fata mea ce-au ingurgitat vreme de 14 saptamini.

    Nu ma bazez pe memorare, ci pe capacitatea de sinteza.

    Au de invatat trei lucruri

    1. uzanta termenilor tehnici
    2. trebuie sa stapineasca aparatul conceptual
    3. trebuie sa minuiasca metodologia specifica.


  22. draga Don,

    nu a avut examen clasic, stat in clasa si scris,
    a avut eseu.
    A treubit sa mearga in biblioteca sa faca eseul respectiv singur.

    Problema este ca s-a lasat ajutat. Avea la dispozitie timp destul, resurse destule etc.

    Eu nu dau examene la care studentii „sa vomite” in fata mea ce-au ingurgitat vreme de 14 saptamini.

    Nu ma bazez pe memorare, ci pe capacitatea de sinteza.

    Au de invatat trei lucruri

    1. uzanta termenilor tehnici
    2. trebuie sa stapineasca aparatul conceptual
    3. trebuie sa minuiasca metodologia specifica.


  23. Atunci nu pot decat sa ma bucur si sa felicit asemenea profesori, foarte rari inca la noi in tzara.

    Dar in general la noi in tzara sufla vantul cam tare.


  24. Eu as fi lasat nota respectivului , asteptand ca acesta sa refaca eseul respectiv .Oricum s-ar multumi si cu 5 acum , schimbarea pozitiva a miscat exact ceea ce trebuia transformat .In fata profesorului …v-a ramane intai ca om apoi ca student , iar daca studentul v-a ajunge pastor , si noi il vom intreba pe Patratos peste vreo 20 de ani de el ,( daca-si mai aminteste ! ) cu siguranta nu v-a uita intamplarea dar nici efectul , visul Patratosului s-ar putea sa fie o ” profetie ” adevarata.


  25. Marius, in sederea mea prin America am vazut multe, cum ar fi cersitul cu muzicuta cu „Poporasul meu.” Ei, ce spui?


  26. Ca sa-ti raspund la provocare, cred ca in (prea) multe cazuri „piatra din mijlocul zidului strigă, şi lemnul care leagă grinda îi răspunde”, vorba proorocului Habacuc.

    Ma tem ca suntem patrunsi de coruptie, ca si societatea in care traim. Numai o pocainta sincera ne mai scapa.


  27. Teofil, nu stiu ce sa spun, chestia cu poporasul este tare de tot,
    despre coruptie?

    Petnru cei care sint patrunsi de coruptie, cu dedicatie Ezechiel 34.

    Cred ca se potriveste.


  28. Unde nu este coruptie, intr-o era a relativismului postmodern (adevarul se naste din interpretare, adevarul e individual)?
    de ce spun asta? pt ca cunosc oameni cu greutate si pretentii in biserici care dau spaga( eu am vazut cu ochii mei!) si apoi ,uitandu-se fix in ochii mei, ca pt a ma convinge – spun ca sunt curati, ca ei nu dau spaga…darul din Proverbe.
    Astia propasesc, astia au diplome, astia conduc.
    Putem schimba ceva? ca asa a fost inca de dupa Inaltare (ma refer la crestinism, nu-mi fac iluzii ca am putea schimba ceva in lume!). Sa nu judec, ca sa nu fiu judecat, sa nu vad paiul din ochiul fratelui, sau sa tai in carne vie (chiar cu duhul blandetii)?
    ca e mereu nevoie de reformare, dar natura noastra e adanc, esentialmente lenesa.
    Ce spuneti? analizati situatiile concrete, stiu ca ati intalnit destule!


  29. Omul rămâne om, deci omul este şi rămâne păcătos. Va păcătui şi bogatul şi săracul, şi cel dintre ei. Va păcătui şi înţeleptul şi nebunul, şi alienatul. Va păcătui şi cel cu diplome pe pereţi, şi ce cu diplome în sertar, şi cel fără diplome. Va păcătui şi sănătosul şi bolnavul. Va păcătui şi harnicul şi leneşul. Va păcătui şi angajatul şi şomerul. Va păcătui, aşadar, şi angajatorul. Va păcătui şi mântuitul şi nemântuitul. Va păcătui şi germanul şi românul, şi eschimosul şi tropicalul. S-a păcătuit de la căderea lui Adam şi se va păcătui până la venirea lui Cristos. Omul rămâne om.


  30. „Va păcătui” trebuie să se citească „va mitui” …ei, durere, contextul…


  31. Suna a resemnare? n-ar fi in spiritul blogg-ului!!!!


  32. Nu, nu sînt de acord că trebuie să nu mai facem nimic pentru că toată lumea este coruptă.
    Vorba cuiva, dintre toate cele 5 puncte ale Calvinismului sînt de acord cu 1 cel puţin, total depravity. 🙂

    Noi sîntem mîntuiţi, sfinţiţi şi pe cale de sfinţire.
    Să luptăm deci cu noi înşine şi cu alţii care nu vor să lupte cu ei înşişi.


  33. Eu? Resemnat? Am să presupun că glumiţi!

    Realitatea nu este univocă, este…hm…plurivocă. Omul poate păcătui indiferent de statutul său. Dar din moment ce poate păcătui, unde mai este Duhul Sfânt? Unde este mărturia că „pot totul în Cristos”? Mai mult, cum pot totul în Cristos?

    „Resemnarea” de mai sus, adică cea din postul anterior, era o replică la ideea că doar cei de sus sunt farisei şi murdari… pe când omul simplu…”ţăranul” e pur ca natura ce-l înconjoară. Ar fi cel puţin ciudat să re-devenim semănătorişti.

    Total depravity e şi convingerea mea, dar, într-adevăr suntem mântuiţi…aşa că…


  34. totusi, dragii mei, sa nu uitam un lucru: „viata este ca vaporu’ ” :))


  35. da, să nu ne trezim că ne uităm ca broasca la sudură.


  36. Azi am mai auzit una la Tăriceanu:

    „Totul s-a întîmplat cînd el era cu curca la raze” 🙂


  37. Omul după cădere nu-şi pierde farmecul, mai ales că este judecat de alţi oameni cu păcat.

    Uite, aşa se face că indiferent, repet INDIFERENT, re-repet INDIFERENT ce face un om, când vine vorba de investirea în aproapele său, acest aproape al său nu va fi NICIODATĂ, repet NICIODATĂ, re-repet NICIODATĂ, nu va fi mulţumit. Cu alte cuvinte, simpliste, evident, şi cu siguranţă redundante, dacă tipu’ are 15 diplome i se spune: „de ce se dă mare?”, iar dacă nu are nici o diplomă, i se spune: „de ce nu are mai multe? numa atâta poate??”…


  38. of, of, ce ti-e si cu diplomele astea. 🙂


  39. tineti-o tot asa fratilor, va apropiati tot mai mult de esente. 🙂
    esentele a ceea ce „macina” cultul baptist din interior.
    crredeti ac ar fi posibila o dezbatere structurata care sa mearga de la probleme la cauze si apoi la solutii? 🙂


  40. daca studentul acela este material de lucru in fabrica de barbati inteleg atunci de unde i se trage.:)

    poate totusi se va indura Domnul de noi si vom avea astfel de conducatori in 8-12 ani. 🙂

    in alta ordine de idei, frate Marius, chiar sunteti un pastor ciudat, daca nu dati voie sa vinda carti si cd-uri in curtea bisericii fara chitanta. Ma bucur ca in sfarsit am dat peste un astfel de pastor. bine ar fi sa vedem in toate bisericile ca se vand carti cu chitanta si factura, daca tot se vand.

    si cu riscul de a va lauda din nou: asta da profesor! :)Am avut si eu unul in liceu si nu-l uit toata viata.


  41. Foarte corecta decizia, cu toleranta si cu reculegere, cu o rugaciune, asa as fi procedat si eu. Am impartit intotdeauna toleranta in toate partile, exigenta este buna, dar uneori nu merita sa fie substituita tolerantei.


  42. „Poate ar trebui extins subiectul la compromisuri din viata de credincios, cum ar fi pensionarea de boli imaginare pe un diagnostic platit cu bani, sau “luati va rog un pachet de cafea in Numele Domnului si aveti grija de baiatul meu la corigenta…””

    „da, TEofil, problemele pe care le ridici tu sint reale, cum ar fi si urmatoarea chestie, daca o firma ne propune sa nu platim TVA-ul ca sa ne intelegem si sa facem mai ieftin, tu ce crezi, cum ar trebui sa facem?

    Mai ales daca este pentru binele lucrarii Domnului?”

    prin zona care o atingeti in fragmenteel de mai sus cred ca am avea mult de discutat si de invatat. prea putin auzim predicandu-se in biserici pe astfel de teme.

    cum procedeaza un baptist care este PFA sau are o firma, presteaza servicii, atunci cand clientii ii zic: „lasati, nu avem nevoie de factura si chitanta, nu ne trebuie? cum ramane cu faptul ca „facem profit” cu programe soft de mii de dolari, fara licenta sau cu muncitori platiti la negru?

    cum ramane cu recompensarea, prin donatii, a unei munci facuta in mod regulat ? (tare bine ar fi daca statutul ar rezolva cadrul legal pentru acele aspecte de care aminteste fratele Talos in „apel”)

    va marturisesc ca pe acest blog am inceput sa intrezaresc unele raspunsuri la acest gen de intrebari care ma fac sa cred ca nu sunt chiar paranoic. 🙂

    mie mi-a fost tare de folos discutia despre softurile piratate, spre pocainta. 🙂


  43. draga Forevergreen, decizia a fost foarte greu de luat pentru că nu vreau nici să încurajez pe alţii care să îşi facă lucrări în acelaşi fel şi apoi să scape cu o mărturisire.
    E greu, dar fiecare caz trebuie judecat separat.

    Da, Mircea, şi pe mine m-a ajutat mult să îmi păstrez luciditatea acest dialog cu voi.

    da, recunosc, sint subiecte delicate, dar merita discutate, incet incet se mai trezesc si altii.

    Cineva spunea ca acestea sint subiecte „enervante”, nu că nu-s demne de discutat, numai enervante.


  44. In ce an era studentul? Ca daca e in anul intii…


  45. este an terminal, Ted!


  46. Si totusi… Herr proffesor, ce decizie ati luat?…


  47. Da, conducatori care sa fie trasparenti, care sa nu mai raspandeasca imagini perfecte ci schimbare si sinceritate.


  48. Parca suna a slogan presedential:) Sinceritate si Schimbare, dar bine ar fi sa fie o realitate a conducatorilor de orice tip, si nu doar un slogan politicizat.


  49. Oricât ar fi de transparenţi tot vor apare zvonuri pe care toţi creduli ca un ciorchine le vor crede.


  50. Da, dar zvonurile care apar tot nu pot fi o scuza pt a nu exista sinceritate si schimbare.Dat s si s, vor fi crezuti cu privire la demitizarae zvonurilor.


  51. Am zis eu că trebuie să fie o scuză? Vai de mine!


  52. N-o, am luat decizia urmatoare:

    1. sa isi refaca tot examenul.
    2. daca are nota mai mare, ii trec nota mai mare, o voi considera marire.
    3. daca are nota mai mica, ii ramine aceeasi nota.

    dar va trebui sa munceasca singur de data asta.

    trebuie sa plateasca pretul, sa faca un pic de ispasire.

    a cazut de acord si o va face cu bucurie.

    Mie mi se pare ca asa este pocainta completa, cind vrei sa compensezi, sa recuperezi, nu cind ceri iertarea gratis.

    DAca ti se da iertarea gratis, este problema celui ce da, nu a celui care o asteapta.

    „O fapta iertata prea usor este saminta urmatoarei fapte rele”

    Un prieten care a avut un fiu razvratit mi-a spus ca s-a intimplat ce s-a intimplat in viata lor pentru ca l-a invatat pe fiul lui ca poate obtine ieratarea prea rapid.

    Modelul biblic este acesta. Fapta, mustrare, pocainta, ispasire, iertare.


  53. ,,Du-te, si sa nu mai pacatuiesti!”


  54. Da, cam asta-i ideea..



Lasă un răspuns

