h1

Ce mi-a mai trecut prin cap?

August 10, 2007

Într-o scrisoare privată cineva m-a întrebat: „Ce-o fi în capul tău?”.

Multe şi încă una! 🙂

Nici acum după 9 luni nu-mi vine să cred că blogul ăsta, care a început ca o joacă, are atîţia vizitatori. M-am gîndit să fac şi ceva util, pînă la urmă ca să nu mai fim acuzaţi cu toţii, „în blog”, că sîntem o ceată de comentatori de doi lei şi „pierde vară”.

Văzînd asta m-am gîndit să dau viaţă unei chestii moarte. O limbă moartă! Greaca veche. Pasiunea mea de 20 de ani.

Greaca veche a Noului Testament!

Ce-ar fi să pun cîte o lecţie, „două, poate chiar trei, patru, sau cinci, şase” (vorba părintelui Iustin Marchiş 🙂 ), lecţii de greaca veche a Noului Testament, cu texte, cu scheme, cu interacţiuni prin comentarii etc.?

Ce-ar fi?

Să se numească Blogreaca! Dacă nu, găsiţi voi alt nume: Blo-Gr?

Am o singură frămîntare: fonturile. Cum pun fonturile ca să le vedeţi toţi. Pdf? Complicat. Ne trebuie fonturi care să poată fi vizualizate de orice computer, fie Mac, fie Microsoft etc.

Cine vrea să înveţe greaca, este liber, fără taxe, fără catalog etc.

Nu ştiu, ce spuneţi?

N-am altceva de făcut decît să îmi transcriu şi să adaptez cîte un curs din cele care sînt oricum pregătite de 13 ani pentru sala de clasă. Am şi fişiere audio! Trebuie editate, că la şcoală mai fac şi lecţii de dirigenţie! 🙂

Dacă n-are clienţi, nu-mi bat capul, dacă da, atunci oricum va fi util celor care vor să încerce învăţămînt la distanţă.

Nu încercaţi ca autodidacţi! Cineva a spus „Autodidactul îşi dă repede seama că a avut un profesor prost!”

32 comentarii

  1. SUBSCRIU!!!!
    Matusa mea, femeie de aproape 60 de ani, ma invata la Institutul Biblic Timotheus din Bucuresti gramatica elena. Era intr-un an superior mie. Si asa am invatat cate ceva. Dar, totusi, nu s-a lipit.
    Daca e ‘freeware’, download-ez si eu la cursul acesta ca merita.
    Daca bag la cap (procesor) cativa giga (GB) de greaca, praise.
    Mai e si frumoasa, ca fara gramatica limbii romane e cam zero, multime vida.
    Buna idee, felicitari.
    Sa fie intr-un ceas bun!


  2. daca tot vizitez zilnic…o sa imi dati voie sa incerc sa cunosc si greaca?
    o sa imi dau silinta.:)Dumnezeu sa va tina „capul”…si nu numai!


  3. DA! DA! DA! Si Domnul sa va dea inapoi insutit ce ne dati noua!


  4. DA
    mai ales ca nu oricine a facut greaca cu Petru Cretia;
    vrem


  5. Îmi aduc aminte că acum vreo doi ani am fost pus pe fapte mari şi am vrut să învăţ ebraica dar n-am găsit pe nimeni dispus să predea unui novice aşa că am lăsat totul în aer. Totuşi, mi-a cam rămas de atunci jindul ăsta de a învăţa o limbă din asta de surginte „antediluviană”. 🙂


  6. Primim. Cu interes. Si bucurie.
    Da sa nu fie doar koine.


  7. din cate stiu eu, codul pentru scriere pe blog nu trebuie sa fie in font grec, deoarece blogul suporta bine CITUS Cyberbit Basic; putem face un test- in sensul ca eu scriu cateva cuvinte si vedem cum arata cand va fi postat comentul (poate s-or vedea numai hieroglife…)- TESTU’ (…daca blogu asta e plin de moarte, atunci asa sa fie si semantica testului)…nu? deci…θάνατος, τελευτη, κτείνω, ἀναιρέω, ἀναίρεσις, ἐπιθανάτιος


  8. Da,

    As fi si eu foarte interesat de initiere intr-una din limbile Scripturilor. Greaca sau ebraica, sau ambele.


  9. si eu, si eu . puneti-ne si pe noi pe lista


  10. Aseara, in timp ce ma pregateam pentru predica de duminica, am gasit in text un cuvant interesant si am vrut sa-i vad intelesurile in limba greaca. Am luat NT in greaca sa vad cum este cuvantul in greaca si apoi sa ma uit in lexicon. Recunosc ca nu fac des lucrul acesta – adica nu caut cuvantul in NT si apoi sa ma uit in lexicon sau dictionar, ci mai degraba ma uit intr-un comentariu unde de cele mai multe ori apare analiza si intelesul cuvintelor. Am fost surprins aseara sa vad cat de mult am uitat, din putinul pe care-l stiam. Aproape ca-mi era greu sa citesc. Asa ca, niste cursuri de greaca ar prinde foarte bine. Multumim


  11. Pare cam blogrea chestia asta. Nu mă angajez să învăţ greaca veche, nu cred că aş reuşi să adun destulă pentru o poezie, dar cine ştie…?
    Poate deveni limba blogreilor… sau blogrăilor…? Sau un nou blograi al unei limbi moarte…


  12. Incercati Unicode. Pentru input, poate stiti deja de http://members.aol.com/AtticGreek/ – mie imi plac si fonturile de la http://www.greekfontsociety.org/, insa oricine are un font pentru unicode cum e Titus Cyberbit cred ca ar trebui sa poata vedea ce scrieti. Dupa Windows 2000, sistemul are deja incorporat fonturi pentru unicode (Palatino Linotype si altele).


  13. Acum am ajuns acasă! M-aţi convins! Facem!

    Ionatan, excelent joc de cuvinte! În cazul meu este vorba de limba „blogrăului” 🙂 , Să fie Blograiul blogrelei!

    Nicu, da, aşa păţesc mulţi. Dacă nu faci o chestie se pierde, numai mersul pe bicicletă nu pierde, Fenomneul se numeşte deprofesionalizare. TRebuie să ne antrenăm tot timpul. cu drag ne apucăm.

    Pilgrim, cu amindoua este greu.

    Andrei, sint o multime de resurse, o multime, se pot face cursuri on line cu gramada, problema este ca toate sint cam seci.

    Vreau sa punem putin umor, chestii jucause, in stilul acestui site, cu multe ocolisuri si pretexte 😉


  14. Avem de-o clasă, nici cînd am făcut dialogurile lui Platon cu un grup în Iaşi nu erau mai mulţi.


  15. Astronometurc, iti multumim pentru resurse, ma voi uita peste ele luni.
    Excelent, sa vedem daca functioneaza


  16. Alex, scrisul tau se vede destul de bine,
    de unde ai fontul si cum se pun accentele?
    asta este ceamai cumplită treabă la un font grecesc,
    care sint formulele de punere a accentului ascutit, grav, circumflex etc.


  17. Ruben, numai koine va fi, am facut si neogreaca cu domnul Andreas Rados la Iasi, dar nu cred ca am reusit sa ma indragostesc la fel de tare de sora mai mica a limbii grecesti clasice , sora ei mai mica inca traieste, dar are mai multe handicapuri.


  18. La postul asta cineva mi-a trimis un banc pe privat:

    „Nevasta lui …. stă îngrijorată acasă, pentru că …. voia să treacă graniţa.
    L-au prins.
    Un grănicer a venit acasă să o anunţe pe soţia lui asupra consecinţelor pe care le-a avut încercarea lui …. de trecere frauduloasă a frontierei.

    Doamna….?
    Da!
    Doamnă, ştiţi că soţul dvs. a încercat noaptea trecută să treacă graniţa?
    Hmmmda!
    Şi ştiţi ce i-a trecut prin cap?
    hhhhnnnu!
    Uitaţi, un glonţ uite aşa de mare!”

    Am cenzurat numai numele personajului! 😉 Mi se pare oribil! Era în topul celor mai mari români la un moment dat!

    E bine, postul meu inspiră 🙂


  19. Cu greaca noua ma descurc cat-de-cat (prost).
    Daca vrei sa scrii (doar) alfabetul vechi, iti sugerez sa faci pur si simplu o „poza” (eventual in Paint, si il salvezi ca .jpg). Alfabetul nou se vede perfect in MS Word.


  20. Thank you, adica „multumesc” in noua koine 🙂 , Theodoridis, deja mi-a trecut prin cap si varianta asta.

    se pare ca este cel mai simplu,
    problema este cu jpg-urile care imi maninca spatiul de blog, putinul de 100 megas.


  21. Pot fi salvate foarte „economic” cu Photoshop 🙂 Sau daca sunt alb-negru, gif-uri.


  22. Toate .jpg-urile se pot uploada pe http://www.imageshack.us si pui doar link pe blog, ca sa nu irosesti spatiul… Oricum, asteptam lectiile


  23. Cuvintele postate le-am „pastuit” in word din Strong (varianta electronica furnizata de e-Sword) si din word copy/paste pe blog.


  24. Aha, Alex, atunci imi reinstalez s-word-ul si pe computerul asta,
    am incercat cu varianta 3.0 de la Bibleworks, dar nu merge.

    eu BWorks folosesc cel mai mult.
    Varianta 3.0, că n-am avut tupeu să piratez ceva mai nou 🙂


  25. uau, theodoridis, daca ar fi posibil, atunci …Dumnezeu să-ţi dea sănătate pentru idee!

    Voi încerca.


  26. da, Multumesc, Turnule, am schimbat si tema pe care o voi prezenta la scoala de vara de saptamina asta.

    NT pe Internet, studiul Limbii grecesti a NT pe internet, voi pune si pe blog chestia asta, pentru verificari, sugestii, reclamatii din partea voastra.


  27. cand incepe? ca m-ar interesa si pe mine. (banuiesc ca aici nu doar baietii de la pastorala au voie nu?:))


  28. Inaugurarea va fi in cadrul Scolii de vara de la Emanuel,

    http://perichoresisemanuel.wordpress.com/programul/

    se va numi „Greaca pentru Ghiţă, Nelu şi Lenuţa”

    de ce aceste nume?
    vă explic imediat
    patratosu,

    sint in cealalta pagina in administrare si de asta sint logat asa


  29. […] V-am spus cum mi-a venit ideea. Aici. […]


  30. […] V-am spus cum mi-a venit ideea. Aici. […]


  31. Excelenta idee! Dela Duhul Sfant, desigur. Problema e ca nu stiu cum pot face si eu parte din acest grup. Imi doresc tare mult! Nimic nu poate fi mai minunat decat sa inveti limba Noului Testament. Ce trebuie sa fac?
    Cu multumir si aleasa consideratie.


  32. […] pentru Ghiţă, Nelu şi Lenuţa“  este un proiect de “popularizare a ştiinţei” început de ceva timp, parţial pe web, parţial faţă către faţă. Este un mod în care am adunat […]



Lasă un răspuns

